Het opstarten van modules gaat zeer langzaam

(Last Updated On: 26 maart 2018)

We kregen meldingen van vertragingen in Venice sinds de laatste updates van Windows 10.  Vooral sinds de “Fall Creator Update 2017” zijn de vertragingen merkbaar na enige tijd werken in Venice.

We geven een overzicht van de te volgen stappen:

Bespreek steeds met uw systeembeheerder of IT verantwoordelijke voor u de volgende acties uitvoert!  Zorg er ook voor dat uw data steeds veilig blijft

  • Zorg ervoor dat uw Windows Defender en bijhorende security programma’s zijn uitgeschakeld of aangepast scannen (op voorwaarde dat u zorgt voor andere antivirus- of beveiligingsprogramma’s).  

Veelal kan een vertraging in Venice (los van een update naar Windows 10) te wijten zijn aan een antivirus zoals Windows Defender, Trend Micro, … . Indien het opstarten van modules heel traag gaat en het opstarten een hele tijd blijft hangen op de melding ‘Controle procesregistratie..’, dan kan u het volgende ondernemen.

Start bijvoorbeeld Windows Defender op.

  • Ga naar de tab Instellingen.
  • Kies links het item Uitgesloten bestandstypen
  • Bij bestandsextensies tikt u Dat in en drukt u op Toevoegen
  • Klik tenslotte op de knop Wijzigingen opslaan.

defender

We raden aan in eerste instantie de .DAT bestanden uit te sluiten alsook om de volgende extensies niet meer te laten controleren door uw antivirus software:

BTR (Venice gegevensbestand)
LOG (Venice log-bestand en Pervasive transactie-log)

Het kan in sommige gevallen ook nodig zijn om de extensies .js, .sql, .css, .html, .htm, .csv, .ods, .txt niet te scannen.  Sommige grafische elementen in Venice gebruiken/maken (tijdelijke) bestanden met deze extensies en kan ook voor vertraging zorgen

Er zijn ook andere bestanden die nooit een virus kunnen bevatten omdat ze louter gegevens bevatten en nooit uitgevoerd worden. Deze lijst opnemen in uw anti-virusprogramma is facultatief, maar komt de algemene performantie ten goede.

BMP (Afbeelding, Windows Bitmap)
CLC (Unit4 C-Logic Configuratie)
CLD (Unit4 C-Logic Beschrijvend bestand)
CLE (Unit4 C-Logic Uitdrukking)
CLF (Unit4 C-Logic Afdruklay-out)
CLI (Unit4 C-Logic Importbeschrijving)
CLS (Unit4 C-Logic Doorstuurconfiguratie)
CLV (Unit4 C-Logic Afdrukbeschrijving)
DAT (Gegevensbestand)
DDF (ODBC Bestandsbeschrijving)
EMF (Windows Enhanced Meta-file)
INI (Windows configuratiebestand)
PAR (Unit4 C-Logic configuratiebestand)
GIF (Afbeelding, gif formaat)
JPG (Afbeelding, JPeg formaat)
LCK (Sleutelbestand)
LOC (Pervasive Locator-bestand)
TXT (Tekstbestand)

Indien dit geen oplossing biedt raden we u aan om uw IT-verantwoordelijke te vragen hoe u uw Defender volledig kan uitschakelen via regedit.  Dit kan door een Dword DisableAntiSpyware toe te voegen aan de volgende registry key  HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows Defender en de waarde ervan te wijzigen naar 1. U kan hier meer info over terugvinden op het internet.

Naast het volledig uitschakelen van de Windows Defender kan u ook hinder ondervinden van de Windows (Defender) Smartscreen protection.  Deze onderliggende bescherming van Defender is nog steeds actief, zelfs nadat Windows Defender werd uitgeschakeld.  Open hiervoor uw Windows Defender programma en zet de App | Browser control stap per stap uit

4043290_en_1

Naast deze apps kan u ook de Exploit Protection best uitschakelen want deze app blijft ook scannen zelfs wanneer de Windows Defender is uitgeschakeld

ep

 

ep2

 

  • Zet de tegels in Venice standaard op “tegels op aanvraag”

Hiervoor kan u de stappen volgen uit de volgende Kbase over tegels op aanvraag

  • Kijk de MAPI en TAPI instellingen na

Hiervoor kan u de stappen volgen uit de Kbase over Server 2016

  • Kijk de Pervasive instellingen na

Hiervoor kan u de stappen volgen uit de Kbase over Server 2016

  • Kijk de instellingen van de Windows Magnifier na

Ga hiervoor naar de Start knop in WIndows en klik op Settings (tandwieltje). Selecteer Ease of Access (Narrator, Magnifier, high contrast) en kies daarna Magnifier.  Zet de Enable Bitmap Smoothing checkbox AF

magnifier

  • Start uw computer opnieuw op

Gezien de laatste update van Windows en vooral de “Fall Creator Update 2017” problemen geeft ivm hoog gebruik van geheugen zal uw pc na verloop an tijd (en dus ook Venice) enorm vertragen.  De CPU van uw pc zal steeds meer 100% bereiken.  Door uw pc opnieuw op te starten zorgt u ervoor dat de CPU terug normaliseert

Venice werd geprogrammeerd in de taal C++ en gebruikt MFC om de schermen en uitzicht van Venice te bepalen.   Online lezen we op verschillende forums dat er veel problemen zijn met vertragingen op programma’s die onder andere MFC gebruiken (Applicaties gebaseerd op andere frameworks zoals CodeJocks, Tortoise, … hebben ook gelijkaardige problemen) sinds de laatste update van Windows.

We wachten op een hotfix of een update van Windows/MFC om dit probleem definitief te kunnen oplossen