Hoe migreer ik Pervasive naar een nieuwe PC?

(Last Updated On: 10 september 2020)

Venice maakt gebruik van de Pervasive database om de data te bewaren. Dit programma wordt afhankelijk van het aantal gebruikers meegeleverd met Venice (Pervasive Workgroup versie) of apart aangekocht (Pervasive Server versie).

Afhankelijk van de gebruikte versie van Pervasive, zal u de Pervasive licentie eerst moeten deactiveren op de oude server, vooraleer u ze zal kunnen toevoegen op de nieuwe server (deze procedure geldt enkel voor de Venice server zelf, op eventuele Venice werkposten hoeft u dit niet te doen).

Vanaf versie 10.30 van Pervasive server of workgroup, wordt de Pervasive sleutel gekoppeld aan de hardware van de server. Dit betekent dat de Pervasive sleutel (die u ofwel automatisch meegeleverd kreeg bij een Pervasive workgroup, of apart aangekocht hebt bij een Pervasive server, niet zomaar opnieuw kan activeren op een nieuwe pc. U zal in dat geval de sleutel eerst moeten deactiveren of schrappen, vooraleer u hem opnieuw zal kunnen gebruiken op een nieuwe pc.

Een neveneffect hiervan is dat u, bij een geplande wijziging van de hardware van de Venice server, u dus ook eerst deze procedure zal moeten toepassen, pas daarna de hardware wijziging doorvoeren (vb. een CPU-upgrade), en daarna op diezelfde server de sleutel opnieuw moeten activeren. Vooral bij gevirtualiseerde omgevingen (Vmware bvb.) is dit van belang. Als u dit niet correct uitvoert, riskeert u dat uw sleutel gedeactiveerd wordt, en dat niemand nog in Venice kan werken.

Om na te gaan welke stappen van deze procedure voor u van toepassing zijn, gaat u zo te werk:

  1. Start Pervasive Control Center op de Venice server op, en kies Help, About om de versie te controleren. U vindt dit programma terug via het Windows startmenu, in de map Other utilities onder de Pervasive SQL programma groep.
  2. Start Pervasive License Administrator op. U vindt dit programma terug via het Windows startmenu, in de map Other utilities onder de Pervasive SQL programma groep. Daarin kan u de Pervasive sleutel terugvinden (onder Product Key):pervasive-lic-migratie
  3. Als het een Pervasive PSQL Workgroup sleutel is, dan hoeft u de sleutel zelf niet te noteren, Venice zal hem zelf toevoegen tijdens de installatie op de nieuwe pc.(*)
    Als het echter een Pervasive PSQL Server sleutel is, dan zal u de sleutel wel moeten noteren, omdat u hem in een latere stap opnieuw zal moeten intikken.
  4. Het volstaat om de lijn aan te klikken, en dan op de knop Deauthorize (de knop kan soms ook Delete heten) te klikken. Hiermee koppelt u de sleutel los van deze computer, zodat u de sleutel straks terug kan koppelen op de nieuwe computer.
  5. In het geval van een Pervasive server (ook voor versies kleiner dan 10.30) moet u de software op uw nieuwe Venice server installeren.
    Als u de oorspronkelijke installatiebestanden niet meer terugvindt, dan kan u deze hier downloaden, (opgelet dat u de juiste versie downloadt!), en daarna de sleutel opnieuw intikken en op Apply klikken.
  6. Indien het om een Pervasive workgroup gaat, dan hoeft u niets te doen. Bij de installatie van Venice wordt Pervasive dan automatisch meegeïnstalleerd, en ook de sleutel wordt automatisch toegevoegd. (*)

 Wat als het fout loopt?

De Pervasive sleutel kan automatisch gedeactiveerd worden in een aantal gevallen:

  • U hebt de hardware van de Pervasive server gewijzigd zonder eerst de sleutel te deactiveren (iets wat in virtuele omgevingen niet ongewoon is, vb. u voegt meer geheugen toe aan een Vmware instance)
  • U wil Venice/Pervasive overzetten op een nieuwe pc, maar u hebt de Pervasive sleutel niet eerst op de oude pc gedeactiveerd (bv. omdat de oude pc niet meer wil opstarten)

In dit geval kan u bij het opstarten van Venice deze foutmelding krijgen:

pervasive-7313

Deze foutmelding (7313) betekent dat U een Pervasive sleutel probeert te activeren, terwijl Pervasive denkt dat hij nog actief is op een andere pc.

Hoe lost u dit op?

  • Als de oorspronkelijke pc nog wil opstarten, én u hebt minimum versie 11.30 (= v11 SP3) van Pervasive, dan kan u via het programma Pervasive License Administrator de sleutel zelf vrijgeven.
    • Als de foutmelding veroorzaakt werd door een wijziging aan de hardware van de server, dan kan u de sleutel opnieuw activeren door op de Repair knop te klikken (in de License Administrator).
    • Als u Pervasive overzet naar een nieuwe pc, open dan de Pervasive License Administrator op de oude pc en klik op de knop Deauthorize om de sleutel vrij te geven
  • Als de oorspronkelijke pc nog wil opstarten, én  u hebt versie 11.00, 11.10 of 11.20 van Pervasive, download en installeer dan de update naar 11.30 https://esd.actian.com/product via https://esd.actian.com/product , zodat u de procedure hierboven beschreven kan uitvoeren
  • Als de oorspronkelijke pc niet meer wil opstarten, dan kan u het probleem niet zelf oplossen, en zal u een mail moeten sturen naar de helpdesk van UNIT4 C-Logic.

2 andere foutmeldingen

image001

Deze foutmelding (7224) wijst er op dat u bij de installatie van Pervasive de standaard instelling Install as a service gewijzigd hebt in run as an application. U zal via het configuratiescherm van Windows de Pervasive software moeten deinstalleren, en daarna opnieuw installeren (Het volstaat om de setup van Venice opnieuw te starten, en op Installeer te klikken) met de standaard instellingen.

image001

Als u deze melding krijgt (status=0), dan betekent dit dat er een technisch probleem is: uw pc kan geen connectie maken met ofwel onze webservice, ofwel met de licentieserver van Pervasive. Als u zeker bent dat u met deze pc op het internet kan surfen, dan zal u de helpdesk van UNIT4 C-Logic dienen te contacteren.

(*) Pervasive workgroup sleutels worden automatisch aangemaakt op onze server en gekoppeld aan uw Venice registratie. De sleutel wordt via onze webservice automatisch geactiveerd op het moment dat u het Venice hoofdmenu opstart op uw Venice server. Zolang u dit niet doet, wordt er gebruik gemaakt van een tijdelijke sleutel. Als u vergeet om Venice eenmalig op te starten op uw Venice server, dan kan het bijgevolg voorkomen dat u plots (op eender welke werkpost) de foutmelding Het maximaal aantal gebruikers voor het gegevensbeheer voor … is bereikt  krijgt:

screen_error

De oplossing is eenvoudig: start Venice eenmalig op op de Venice server. Van zodra het hoofdmenu verschijnt, heeft Venice in de achtergrond de Pervasive licentie toegevoegd.

Dit bericht is geplaatst in Interfaces/Technisch, Licentie met de tags , , . Bookmark de permalink.